Plenary conferences will be in French or in English, with simultaneous translation. The sessions will take place in French or English, depending on the choice of speakers, and will not be translated simultaneously.
8.30AM
DEVELOPING A SCIENCE MUSEUM SYSTEM WITH CHINESE CHARACTERISTICS: STRATEGY, FRAMEWORK, MECHANISM AND EVALUATION
By Cheng Donghong
Le choix de stratégies en communication scientifique est intimement lié au contexte social dans lequel se fait cette communication. Des tests et des vérifications préliminaires ont démontré qu’utiliser le contexte social comme une sorte de perspective de recherche et de méthodologie d’analyse pour aborder la question de planification stratégique constitue une approche rationnelle et efficace dans le processus du développement d’un système de musées des sciences avec des caractéristiques chinoises.
Les musées des sciences modernes (centres scientifiques) sont non seulement des institutions essentielles assurant un service de communication scientifique en direction du public, mais ce sont aussi des plateformes efficaces pour l’implication du public dans les sciences et technologies. Donc, dans une certaine mesure, la bonne santé et le développement des musées des sciences témoignent de la situation de la culture scientifique au sein de la société. Sur la base de l’analyse et de la compréhension de son propre contexte social, tout en apprenant des expériences d’autres pays, la Chine forme sa stratégie de développement de musées des sciences avec des caractéristiques chinoises dans un cadre et un mécanisme d’opération adapté au contexte social en Chine.
Ce rapport présente d’abord les particularités du contexte social du développement des musées des sciences en Chine, et la planification stratégique d’un système de musées des sciences composé de musées des sciences entitatifs (avec leurs propres bâtiments), des musées des sciences mobiles, et des musées des sciences numériques. Ensuite le rapport décrit tour à tour les routines, les stades de développement et les corrélations entre les trois composantes du système décrites ci-dessus, selon une étude à partir d’exemples concrets et des données d’enquête pertinentes.
9.15AM
CITIZENS IN SCIENCE
By Marc Lipinski
Les exemples de projets de science citoyenne sont nombreux à démontrer qu’un engagement actif de non professionnels bénévoles peut complémenter le travail des scientifiques professionnels de façon utile et efficace en produisant d’importantes nouvelles connaissances. Pour les amateurs, la motivation à participer provient d’un fort intérêt pour la science et/ou d’un goût pour la compétition en ligne sur des projets scientifiques transformés en jeux vidéo.
Des résultats frappants ont ainsi été obtenus dans des programmes de recherche ambitieux proposés par des scientifiques confrontés à des données trop massives pour être analysées avec les ressources disponibles. A l’inverse, des associations de citoyens peuvent être des éléments moteurs dans la définition et l’accomplissement de travaux spécifiques conduits à une échelle plus locale en étroite coopération avec des scientifiques.
Dans ces projets de science citoyenne. la nature, l’environnement, la santé, les maladies constituent des champs typiques d’investigation. Bien qu’elle ne soit pas nouvelle dans l’Histoire, la participation des amateurs dans la production scientifique bénéficie aujourd’hui d’outils numériques largement accessibles et peut s’appuyer sur l’utilisation des médias sociaux. Encourager et mieux soutenir institutionnellement ces coopérations entre citoyens et chercheurs serait favorable à toutes les parties prenantes de la société.
10AM
BREAK
10.30AM
PUBLIC UNDERSTANDING OF SCIENCE AND SCIENCE AND TECHNOLOGY STUDIES: CONVERGENCE OR PARALLEL PATHS?
By Pablo Kreimer
La question qui organise la conférence est la suivante : dans quelle mesure les études sociales des S&T (STS) et les travaux en Communication publique des sciences (PUS) partagent leurs cadres théoriques, les préoccupations thématiques, les bases épistémologiques ? S'agit-il d'un grand domaine avec des courants divers ou des champs travaillant en parallèle ?
La présentation est organisée en trois parties. Dans une première partie, on va montrer l'émergence des « science studies » dans trois contextes : Les États-Unis, Europe et Amérique Latine. Dans la deuxième partie on analysera les rapports entre STS et Communication publique des sciences (PUS). La troisième partie est consacrée à l'analyse de trois espaces de rencontre: 4S (notamment américain), EASST (européen) et ESOCITE (Latino-américain) pour y regarder les interactions entre les deux domaines.
11.15AM
CURATING THE FUTURE: THE SCIENCE MUSEUM FOR CREATIVITY AND SUSTAINABILITY
By Sook-Kyoung Cho
Le musée des sciences a énormément contribué à réduire la distance entre les sciences et le public grâce à l’utilisation de concepts allant de la présentation visuelle (eyes-on) à « la main à la pâte » (hands-on), et de « la main à la pâte » à l’appel au cœur (hearts-on) ou aux sentiments (feelings-on). En mettant l’accent sur la communication et la participation, plutôt que sur la collection et l’exposition, le musée des sciences a évolué au cours du 20e siècle pour devenir le centre des sciences.
Depuis 2004, le gouvernement de la Corée investit une énergie considérable dans l’établissement de nouveaux centres des sciences visant à rapprocher les sciences et la société dans le cadre du « Science Korea Movement ». Par conséquent, le nombre de musées des sciences est passé de 62 en 2007 à 117 en 2013. Partant du concept de feelings-on (l’appel aux sentiments), dont la créativité individuelle et la durabilité de la communauté constituent des facteurs importants, je parlerai de ce que les centres des sciences devraient contribuer à « la science et le public » et à « la société et l’avenir ».
En présentant de récentes expériences d’éducation et d’exposition qui se sont déroulées au Musée national des sciences de Gwang-ju (GNSM), et en en effectuant un examen critique, je proposerai des interventions possibles des spécialistes de la communication scientifique pour promouvoir la communication des sciences et la culture des sciences au sein d’un musée des sciences.
2.30PM 4PM
SESSIONS
Science outreach in computer science : the way to keep control (round table)
Round table by Gilles Dowek, Sylvie Alayrangues, Jean Mairesse
Media and Science Communication (round table)
Round table by Luo Hui, Gauhar Raza, Wu Dan, Dapeng Wang and Alexander Gerber
Science outreach in computer science : the way to keep control (round table)
Round table by Gilles Dowek, Sylvie Alayrangues and Jean Mairesse.
Media and Science Communication (round table)
Round table by Luo Hui, Wu Dan, Dapeng Wang, Alexander Gerber, Sung Kyum Cho and Mico Tatalovic.
Definitions and Models of Science Communication
Alexandre Schiele : Science what - What concepts are we using?
Ana Fukui : Scientific Culture in Brazil
Gabriela Frías Villegas : A new model for Science Communication
Khosro Maleki : Public Involvement and Scientific Culture
Clarisse Vermes : How can you Evaluate Engagement in a Legitimate Cause?
Surveys, Evaluations and Impacts of Science Communication 1/2
Aurélien Alfare : Science Communication for Energy Savings: Communicational Analysis of the ADEME Environment Agency’s Communication Campaigns
Gabriela Neffa : Protocol for a Qualitative Analysis of Science Communication Services in Argentina
Maria Lindholm : The media and public confidence in science – do they go hand in hand?
“Science and Society” Issues 2/2
Grégoire Molinatti : Researcher’s Communications and Environment Controversy: where are Conflicts of Interest to be Placed?
Enrico Catalano : The new scientific discoveries and their impact on public opinion
Marta Entradas : Experimenting with distributed approaches – Case study: A ‘national-level’ distributed dialogue on bioenergy
Raphaële Nisin : “Villes en questions”: Secondary School Pupils Investigate and Debate on Social Issues
Surveys, Evaluations and Impacts of Science Communication 2/2
Milani Elena : Images for advocacy in communication of risk
Michelle Smith : Religious Science? An Analysis of Communication Techniques Employed by the Creation Museum and the Cranbrook Institute of Science
Milla Karvonen : Civilizing the Educated - Audiences of Finnish Science Communication Events
Wilasinee Triyarat : How about: Taking Science to the Regions: Thai Experiences of Engaging Children through a Travelling Science Caravan
Communication Policies and Actions in Universities and Research Organisations 2/2
Muriel Grenon : The Cell EXPLORERS programme – A STEM outreach and engagement model in Ireland
Linda Abraham Silver : Volunteer Science Communicators - Engaging University Studentsé
Jean Michel Courty : Science Communication and Interposition
Researchers’ Involvement in Science Communication 1/3
Virginie Bouetel : Apparently, the Scientific Community does not Communicate…
Graciella Watanabe : “Why do Scientists do Popularising Work?”: Research on the “Hands On Masterclasses” Event
Lionel Maillot : What are the Factors Inciting Young Researchers to Engage in Science Popularisation?
Sarah Kitar : The Professional and the Researcher in Communication: Going from Professional Practice to Research on Science Communication
Claire Noy : Science communication and the link to academic knowledge
Political challenges for science communication: perspectives from Africa, India, Canada, France and Europe (round table)
Round table by Hester du Plessis, Bernard Schiele, Michel Claessens, Joëlle Le Marec and Gauhar Raza.
4PM
BREAK
4.30PM 6PM
SESSIONS
Society and the Open Access movement : from margin to centre (round table)
Round table by Jean-Francois Lutz, Bernard Rentier, Pierre Mounier, Vincent Bonhomme and Stephane Berghmans.
The changing cultural authority of Science (round table)
Round table by Martin W Bauer, Fabienne Crettaz von Roten, Daniel Boy, Nick Allum and Ahmet Suerdem.
Contextual Effects: Cultures and Policies
Esaïe Yambaye : The Man of Science and Politics in Chad
Purna Chandra Misra : Popularizing the science among the unreached
Carina Cortassa : Scientific Culture and Public Policies for S&T in Ibero-American Countries
Liu Xuan, Zheng Nian : New enlightenment: scientific culture building on the way
Shereen Shabnam : Publicising Science Centres in the Middle East
Science Communication, Territoriality and Local Development 1/2
Philippe Leclère : The Grand-Nancy Urban District and the Université de Lorraine, an Exemplary Partnership: the Pilot Centre
Laurent Dupont : Le Lorraine Fab Living Lab
Catherine Vilkas : Science, the Local Area and Science Communication at the Regional Level
Denis Entremeyer : Sharing STICs and Permeating the Region: the CERCo Experiment
Training Researchers for Science Communication
Adam Brown : The Public Communication of Science as an Integral Component of the Undergraduate Curriculum for Science Students
Pascale Frey-Klett : "Science and Mediation", an original doctoral training program proposed to all PhD students of Lorraine University
Sally Goodman : FameLab, an International Competition in Science Communication
Fanny Gascuel : Researchers in the Director’s Chair
Anne Lise Mathieu : Towards a Definition of the Profession of Science Communicator?
Science Communication and Formal Education 3/5
Jamila Al Khatib : The “Budding Engineer” Challenge, a Cooperative Teaching Project
Laurence Benit : Research Apprentices: Teenagers in Research Labs
Johanna Gouzouazi : What If… Famous Scientists had Run a Blog? Setting up a Participatory Learning Workshop as an Introduction to the History of Science in Upper Secondary Schools
Isabelle Arseneau : Revisiting the Lecture Demonstration : Towards a Reflection About the Nature of Science
Science Communication and Informal Education 2/2
Leah Melber : Doing is Learning: Apprenticeship Model as Communication
Luisa Von Zedlitz : Enhancing clinical research awareness of the young generation: a fun and interactive approach.
Jean-Olivier Gransard-Desmond : The Science Communicator, Bridging the Gap between the Scientific Community and Society
Camille Breton : French and Italian high school pupils running an inquiry-based project
Manuela Arata : Attracting people to science, educating scientists to reach people
Science Communication and Games 1/2
Alexey Fedoseev : Rethinking engineering education with STEM-games
Arturo Vallejo, Silvia Singer, Paloma Salgado, Emilio Sánchez : The World in Your Hands: participatory games for Climate Change Communication
Isaac Kerlow : Earth Girl 2: A Casual Strategy Game that Saves Lives
Michelle Cuessenot : Creation of a Serious Game through International Cooperation
Julie Poirier : Getting Audiences Involved in the Development of a Communication Object: the Case of Termitia, a Serious Game
Science communication in the corporate sector
Christian Clerc-Girard : Solvay, an industrial actor in science and technology communication
Fayçal Hadj : Cisco : the stakes surrounding the Internet of Things (IoT)
Claude Welty : EDF supporting STIC in museums anf cultural spaces linked with the enterprise
Philippe Astié :
Science in Television 2/2 (round table)
Carlos Tabernero :
Tim Boon :
7PM
GALA EVENING
A Gala Evening will be organised on Thursday 4th June at the Abbaye des Prémontrés in Pont-à-Mousson: buffet dinner with musical accompaniment. Informal dress..
Price : 60€ (payment only during conference registration – limited number of places)